Ja, vanaf 1 januari 2012 moeten payrollbedrijven net als u, als ondernemer of werkgever in Nederland, de nieuwe vakantiewetgeving (artikel 7:634 BW) toepassen.
Direct een payrollofferte opvragen?
Iedere payrollwerknemer heeft in Nederland recht op vakantie. Het wettelijk minimum is overeenkomstig een richtlijn van de EU en is vastgesteld op minstens 4 keer de arbeidsduur per week. Iemand die dus 38 uur werkt, heeft dus recht op (4 x 38) = 152 vakantie-uren (= 19 vakantiedagen).
De regeling m.b.t. vakantie is van dwingend recht. Hiervan mag worden afgeweken, maar alleen ten gunste van de payrollwerknemer. De extra dagen boven het wettelijk minimum worden sinds de nieuwe vakantiewet ‘bovenwettelijke vakantiedagen’ genoemd.
Waar vroeger payrollwerknemers in Nederland hun vakantiedagen tot vijf jaar na de laatste dag van het opbouwjaar mochten opsparen, geldt vanuit de nieuwe vakantiewet, sinds 1 januari 2012, dat de wettelijke vakantiedagen van een payrollmedewerker nog maar zes maanden na het jaar van opbouw geldig zijn. Voor bovenwettelijke vakantiedagen zijn in de nieuwe vakantiewet echter de oude regels van 5 jaar nog steeds van kracht gebleven.
Hieronder treft u verdere informatie met betrekking tot de nieuwe vakantiewet uit 2012 in relatie tot de dienstverlening payroll aan.
Bij schriftelijke overeenkomst is het mogelijk de ‘bovenwettelijke vakantiedagen’ van een payrollmedewerker te laten uitbetalen. Voor een voltijd payrollmedewerker zijn dit de dagen boven 20 dagen per jaar. U als werkgever kunt met uw payrollwerknemer in zijn/haar payrollcontract afspreken, dat de payrollwerknemer bij ziekte bovenwettelijke vakantiedagen zal inleveren. Voor het opnemen van wettelijke vakantiedagen tijdens ziekte, moet u echter de instemming van uw payrollwerknemer vragen, voordat deze dagen als vakantiedagen kunnen worden aangemerkt.
Volgens art. 7:638 is een werkgever (lees u) verplicht de payrollwerknemer elk jaar in de gelegenheid te stellen om zijn/haar vakantie op te nemen. Is er niets geregeld (over bijvoorbeeld de periode waarin de vakantie kan worden opgenomen), dan wordt de vakantie vastgesteld naar de wensen van de payrollwerknemer (tenzij gewichtige redenen zich daar tegen verzetten). In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie, voor zover de payrollwerknemer verlangd, door u zo vastgesteld dat de payrollwerknemer minimaal twee weken vakantie kan opnemen. Dit kunnen twee opeenvolgende weken zijn, danwel tweemaal een week.
Indien een payrollwerknemer niet in staat is geweest om zijn wettelijke vakantiedagen op te kunnen nemen, geldt de vervaltermijn van 6 maanden niet. Dit is bijvoorbeeld het geval als u uw payrollwerknemer niet in staat heeft gesteld de dagen op te nemen of als uw payrollwerknemer langdurig arbeidsongeschikt is geweest.
Tot 1 januari 2012 bouwden zieke payrollwerknemers alleen vakantiedagen op over de laatste zes maanden van hun ziekte. Per 1 januari 2012 is dat veranderd en bouwt een zieke payrollwerknemer de wettelijke vakantiedagen op over zijn/haar gehele ziekteperiode. Dagen waarop een zieke payrollwerknemer verlof geniet, worden niet als verlof aangemerkt, tenzij de payrollwerknemer hiermee instemt. In een schriftelijke overeenkomst kan worden opgenomen dat de bovenwettelijke vakantiedagen in dit soort geval wel als verlof worden aangemerkt.
De vakantiedagen die nog openstaan aan het einde van het dienstverband van een payrollwerknemer, moeten door het payrollbedrijf worden uitbetaald. Tevens is het payrollbedrijf verplicht, als juridisch werkgever, om de payrollwerknemer een verklaring te verstrekken, waarin staat hoeveel vakantiedagen er niet zijn opgenomen en hoeveel er worden uitbetaald.
Heeft u genoeg gelezen over de nieuwe vakantiewet uit 2012 en payroll, dan kunt u altijd een geheel vrijblijvend gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Voor meer uitleg of informatie over payroll of payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll.
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?